Tarih boyunca insanlığı tedirgin eden hırsızlık eylemi, bütün toplumlarda suç olarak görülmüştür. Ancak bir eylemin hangi durumlarda hırsızlık sayılacağı ve ne tür bir müeyyide ile cezalandırılacağı, toplumdan topluma farklılık arz etmiştir.
Çalışmada, şer‘î hüküm elde etme hususunda nassların zâhirini esas alan, kıyâs ve benzeri ictihad metotlarını muteber kabul etmeyen Zâhirî mezhebinin hırsızlık eylemine yaklaşımı, dört mezhebin görüşleriyle mukayese edilerek ele alınmıştır. Bunun yanında Zâhirîler’in, had cezasını hangi durumlarda gerekli gördüklerini, diğer mezheplerden farklı düşünmelerini gerektiren delilleri ve bu konuda usuldeki farkın fürû meselelerine nasıl yansıdığını tespit etmek de çalışmanın çıkış noktasını teşkil etmektedir.
Çalışma bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Girişte Zâhirî mezhebinin usulü ve önde gelen temsilcileri hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde hırsızlık suçunun konumunun bilinebilmesi için suç ve ceza kavramları, bunların unsurları ve çeşitli yönlerden tasnifine değinilmiştir. İkinci bölümde ise, Zâhirî mezhebi açısından hırsızlık suçunun teşekkülü ve bu suça öngörülen ceza ele alınmıştır. Ayrıca sınırlı da olsa Türk Ceza Kanunu ile bazı mukayeseler yapılmıştır.
Â