İslâm bilim felsefesi, temelde beşerî ve bu yüzden de tartışmaya açık olan bilimsel araştırma metodu kuramı ile karıştırılmamalıdır. Yaratılışın doğası ve insanın yaratıcısı tarafından belirlenen statüsü ve rolü hakkındaki Kur'an'î söylem her türlü tartışmanın üzerindedir. İslâm bilim felsefesi, İslâm hayat felsefesinden soyutlanamaz. Gerçekten de, İslâm bilim felsefesi, hayat felsefesinin yalnızca özel bir yönü olarak ele alınabilir. Bu demektir ki, bilim adamı olmadan önce, kişi bir Müslümandır ve Müslüman olmak yalnızca bir araştırıcı veya yalnızca kişisel, toplumsal veya ulasal amaçlar doğrultusunda bir ilgi uygulayıcısı olmak anlamına gelmez. Kısaca, Müslüman olmak görev yüklenmek demektir. Bilim adamı olmak, bir Müslümanı bu kuraldan muaf tutmaz.